Administracinė navigacija
Putinų gimnazija

FabLab

Inžinerinių technologijų akademija kviečia!

Alytaus Putinų gimnazijos bendruomenės nariams rūpėjo aptarti veiklos, susijusios su inžinerinių technologijų plėtra, rezultatus, perspektyvą. Diskusijai susitiko Alytaus miesto vicemeras Povilas Labukas, Alytaus ekonomikos ir verslo akademijos iniciatorius, Alytaus miesto savivaldybės jaunimo reikalų tarybos pirmininkas, Putinų gimnazijos direktorė Daiva Sabaliauskienė, neformaliojo ugdymo ir dailės mokytojas metodininkas Mantas Kazakevičius, dailės ir technologijų mokytoja metodininkė Virginija Vasiliūnienė, taip pat šios gimnazijos III b klasės mokinys Dominykas Būtėnas bei III c klasės mokinys Dominykas Soročan.

Susitikimo metu iš vicemero Povilo Labuko išgirdome apie Fab Lab įkūrimą mūsų gimnazijoje 2018 metų pradžioje. Kaip žinia, tuo metu Alytus buvo antrasis šalies miestas (po Vilniaus), turintis tokią laboratoriją. Svečias priminė apie Putinų gimnazijos Fab Lab – Inžinerinių technologijų akademijos – atsiradimą. Idėja kilo bendradarbiaujant su ,,Meškėnų laboratorija“, kuri tuo metu Lietuvoje pradėjo vykdyti geriausių užsienio praktikų pristatymus inžinerinio mokinių ugdymo srityje. Išsikėlėme sau užduotį mokiniams suteikti galimybę pažinti inžinerinio profilio praktikas dar mokantis mokykloje, plėsti integruotų pamokų galimybę naujuosius įrenginius panaudojant tokiose pamokose, kaip biologija, fizika, informacinės technologijos bei chemija. Taip pat siekėme taip organizuoti veiklą, kad įtrauktume kuo daugiau viso miesto mokinių.

Iš tikrųjų – kas tai? Fab Lab (angl. k. Fabrication/ Laboratory) – dirbtuvės, kuriose yra šiuolaikiška įranga, aprūpinta inovacijų bei išradimų kūrimo platforma, skirta konstruoti, modeliuoti, projektuoti, gaminti įvairius gaminius, modelius, maketus ar prototipus, taip pat skatinti kūrybiškumą, verslumą, domėjimąsi technika bei technologijomis. Fab Lab dirbtuvėms rekomenduojama minimali įranga: 3D spausdintuvasCNC frezavimo staklėslazerinė pjaustyklėploteriselektronikos/robotikos komponentai (su bent viena litavimo stotele ir keliais elektronikos/robotikos rinkiniais). 

-Kodėl Inžinerinių technologijų akademija atsirado būtent Putinų gimnazijoje? – tęsiamas pokalbis – susitikimas mūsų gimnazijoje įkurtoje laboratorijoje, vadinamoje tuo paslaptingai keistu Fab Lab vardu.

– Putinų gimnazijos bendruomenė yra žingeidi, domisi naujovėmis ir jų praktiniu pritaikymu. Turėti naują, modernią įrangą – to nepakanka, reikia, kad mokytojai ir patys norėtų savo darbe pritaikyti gaunamas technologines priemones, turėtų jų panaudojimo viziją, siektų sudominti gimnazistą. Smagu, jog būtent tokie mokytojai šioje gimnazijoje ir yra – ypatingai atsidavę savo darbui ir siekiantys perteikti mokiniams pačias geriausias šiuo metu esančias praktikas. Taip pat prie pasirinkimo kurti laboratoriją Putinų gimnazijoje esmingai prisidėjo ir pagrindimas šias gaunamas priemones įgalinti gimnazijoje mokomame pasirenkamajame verslo vadybos ir mažmeninės prekybos dalyke bei veikiančioje Socialinio verslumo mokykloje, – įsitikinęs Povilas Labukas. Tiesą pasakius, nuo pat pirmųjų laboratorijos veiklos žingsnių ir mokytojai, ir mokiniai jaučia domėjimąsi, palaikymą ir įsitraukimą veikti kartu. Povilas Labukas nuolat ieško būdų stiprinti inžinerinės krypties ugdymą. Dėl tokio bendro siekio bei noro plėtoti šią idėją gimnazija tiek daug ir pasiekė, yra žinoma visoje Lietuvoje.

Diskusiją apie šią inžinerinių technologijų akademiją tęsė gimnazijos direktorė Daiva Sabaliauskienė, prisimindama pirmuosius žingsnius tikslo link:

– Regis, du tūkstančiai šešioliktais metais buvo pradėta kalbėti, kad Alytaus miesto mokiniams reikalinga edukacinė aplinka šiuolaikiniam techniniam ugdymui. Visos mokyklos buvo pakviestos dalyvauti atrankoje – ir mums pavyko! Tokios laboratorijos norėjo ne tik mokytojai, bet ir inžinerinių-technologinių kompetencijų siekiantys mokiniai. Kad mokytojai ir mokiniai labai kūrybingi, parodė ir pandemijos pradžia mūsų gimnazijoje vicemero Povilo Labuko iniciatyva buvo pradėti gaminti apsaugos skydelių prototipai, niekuo nesiskiriantys nuo tų, kuriuos gamino sertifikuotos įmonės. Gimnazistai – sumanūs žmonės, jų galvose gimsta daug idėjų ir jie jas įgyvendina Fab Lab, vadinamoje Akademijoje. Prieš pradėdami darbą, mintis išdėsto popieriaus lape, pasiskirsto darbus, kas už ką bus atsakingas. Kūrybingas jaunimas ne vieną valandą praleidžia prie projektų, būna atvejų, kai patys nustemba, kiek laiko užtrunka laboratorijoje, bet tikslas pateisina priemones. Kai yra galimybė tobulėti, išmokti, patirti kažką nauja, – itin svarbu gauti norimą rezultatą, kad tave pamatytų ir įvertintų. Šiuo metu čia vyksta ir pamokos gimnazistams, ir užsiėmimai kitų bendrojo ugdymo mokyklų mokiniams. Tikimės išplėsti veiklą, tad kiekvienas laukiamas su savo mintimis ir idėjomis, – kalbėjo direktorė.

– Koks Fab Lab esminis veiklos tikslas, perspektyva? – klausiame direktorės.

– Pirmiausia tai vaikų edukacija, galimybė vaikams lavinti inžinerinius – technologinius gebėjimus. Nusipirkti galime daug ką, bet pačių sukurti produktai ar net sugeneruotos verslo idėjos užtikrina tvarumą Mokiniai gali save „pasimatuoti“ tam tikruose inžineriniuose projektuose, įvertinti technologijų tikrąją pridėtinę vertę. Kažkas pagaminama, išvežama, grįžta pridėtinės vertės mokestis. Tad ši laboratorija turi leisti žmogui suprasti, ko jis nori ir kam jis gabus. Laboratorijos tikslas parodyti visuomenei, kad galime būti ne tik vartotojais, bet ir kūrėjais. Mąstydami galime daiktus prikelti antram gyvenimui. Juk nieko nėra įdomiau, kaip pačiam sugalvoti ir įgyvendinti.

– Kokią matote šios laboratorijos ateitį? Kas džiugina? – norime sužinoti iš Fab Lab – Inžinerinių technologijų akademijos – šeimininko – neformaliojo ugdymo ir dailės mokytojo metodininko Manto Kazakevičiaus.

– Pažinti technikos dėsnius, atrasti veikimo principus, įgyvendinti idėjas, ugdyti atidumą bei kantriai auginti kūrybines galias – visa tai ir dar daugiau suteikia Inžinerinių technologijų akademija, veikianti Alytaus Putinų gimnazijoje.

Ši vieta nuo pat jos įkūrimo tapo technologinės kūrybos kompetencijų centru Alytaus mieste. Domimės technologinėmis naujovėmis, tad nuolatos plečiame savo techninį arsenalą: 3D spausdintuvas, CNC frezavimo staklės, CNC lazerinės pjovimo staklės, vinilinių lipdukų ploteris (pjovimo mašina) – tai įrenginiai, kuriuos naudojame kasdieninėse veiklose. Kai šių priemonių nepakanka, kuriame savąsias. Taip radosi robotas – kiaušinių margintojas bei robotas, piešiantis didelio formato piešinius. Su gimnazistais pagelbėjome ir Viešvilės regioninio parko darbuotojams – sukūrėme unikalų kurtinių perėjimo inkubatorių.

Esame atviri visiems mokiniams (taip pat ir besimokantiems kitose švietimo įstaigose), na, o iš mūsų gimnazistų galėčiau išskirti pačius aktyviausius: tai akademijos siela – III c klasės mokinys Dominykas Soročan – aktyvus visų iniciatyvų dalyvis, daug nuveikęs kuriant inkubatorių Viešvilės gamtiniam rezervatui bei Leonardo da Vinči šarvuotos mašinos reprodukciją respublikiniam konkursui; III b klasės mokinys Dominykas Būtėnas, išryškėjęs kruopštumu kuriant fotonikos projektus: Gobo projektorių, išmaniąją RGB lempą bei grafinį Led šviestuvą; IIIb klasės mokinė Erika Pyragaitė, pasižymėjusi kuriant interaktyvų trimatį LED kubą; Mija Blažukaitė pasižymėjusi eksperimentais medinių konstrukcijų srityje bei kartu su Erika ženkliai prisidėjusios kuriant spalvingą ir išmanų šviečiančių teniso kamuoliukų laikrodį.

Visus šiuos technologinius eksperimentus lydėjome kartu su kolege – dailės ir technologijų mokytoja metodininke Virginija Vasiliūniene.

Na, o pandemijos metu mūsų įrenginiai nesustoja. Kilus pirmajai bangai ėmėmės gaminti deficitinius veido apsaugos skydelius, o kilus antrajai bangai plečiame savo techninį arsenalą bei brėžiame gaires naujoms ugdymo patirtims, esame pasiilgę noru pažinti degančių akių. Kai tik aplinkybės leis, labai kviečiame moksleivius išbandyti save techninės kūrybos srityje Putinų gimnazijos Fab Lab, – kalbėjo pedagogas Mantas, jam antrino kolegė Virginija.


Rokas Urbonavičius, III d klasės mokinys, jaunasis korespondentas.

Vytautas Bigaila, Putinų gimnazijos neformaliojo ugdymo mokytojas.

Nuotraukos – Eglės Juodžiukynienės.